Når du har nået et mål for enden af banen, skal du kunne komme videre til næste bane / level.

Opret et nyt 3D objekt, og klik på “Is Trigger” i Inspektoren

Du kan omdøbe objektet til “Portal” eller, hvad du vil have der skal sende dig videre.

Opret et nyt script, der hedder “NextLevelScript”

using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using UnityEngine;
using UnityEngine.SceneManagement;
 
public class NextLevelScript : MonoBehaviour
{
 
   //public string LevelName;
   public int LevelIndex;
 
   // Start is called before the first frame update
   void Start()
   {
      
   }
 
   // Update is called once per frame
   void OnTriggerEnter(Collider other)
   {
       if(other.gameObject.tag == "Player")
       SceneManager.LoadScene(LevelIndex);
   }
}

Træk scriptet over på din portal

Klik på “File” → “Build Settings…”

Nu skal du tilføje de scener, du vil have med: Åbn scenen, og klik på Add open scenes.

Vær opmærksom på det lille nummer til højre ud for scenen. Det er det nummer du skal bruge for at sende til scenen.

Du kan ændre rækkefølgen.

I inspektoren kan du nu vælge, hvilken level du skal sendes videre til. Det betyder at scriptet også kan bruges på de næste levels. Du skal bare ændre det indexnummer du skal sendes til.