Tilemap
Hent grafik i “Asset Store”:
Gå til: [Window] –> [Asset Store], og vælg “Open in new editor”
Download og tryk [Import] to gange.
Sprite Editor
For at kunne arbejde med at opdele i 16×16 pixels, skal 2d sprite installeres. Se vejledning her: https://forum.unity.com/threads/unable-to-open-sprite-editor.661843/
2D Platformer Tutorial:
Sæt til “multiple” og 16 PPU (Husk at klikke på Apply)
Åben Sprite editor og slice i 16×16
Klik Apply
Tile Map
Højreklik i Hierakivinduet – 2DObject – Tilemap – Rectangular
Navngiv det (Terrain)
Klik: Window – 2D – Tile Palette
New Palette – Navngiv (Terrain)
Gem i den yderste Asset folder
Træk Terrain-grafikken over i Terrain Palletten.
Gem det i en undermappe (Tiles) under Terrain
Nu kan man trække elementerne til scenen.
Background
Samme procedure som ved terrain
Layers
Lav et nyt Layer under Grid i Hierarkiet – Add Sorting Layer
Kald det (Background)
Du kan nu vælge det Layer, der hører til det du arbejder med
Det skal hjælpe med at holde styr på de forskellige lag, så du f.eks. kan putte platforme foran baggrund, osv.
Player Sprite
Create 2D Object – Sprite – Square (Ikke under Grid)
Brug Den første Idle
Træk ham over på Spritefeltet i Inspector
Tilføj components:
Rigid body 2D
Sæt Box collider 2D på Player, og sørg for at Spriten rager lidt ud over. Det virker bedre.
Klik på Terrain
Tilføj component Tilemap Collider 2D
Hvert eneste lille 16×16 element i Terrain har nu en collider.
Tilføj Composit Collider 2D og sæt flueben i Tilemap Collideren ved Used by Composite
For at terrænet ikke falder, sættes det til at være static i stedet for dynamic i Rigidbody
Jump code
Vector2 for 2D game
Sæt Gravity Scale på Player til 3
Fra scriptet kan man kalde componenter fra Unity, f.eks. Rigidbody 2D
public class PlayerMovement : MonoBehaviour
{
// Start is called before the first frame update
void Start()
{
}
// Update is called once per frame
void Update()
{
if (Input.GetKeyDown("space"))