Et simpelt spil, hvor du lærer at bruge nogle af de grundlæggende principper i programmering samt arbejde med variable.

1. Først skal du have sat scenen. Dette gøres ved at vælge baggrund (a)
2. Derefter slettes katten, der er sat ind som standard, og du vælger den “Sprite” du synes passer bedst til dit spil (b). En haj er et godt valg i dette spil.
3. Til sidst vælger du den fisk, hajen skal spise (c).
4. Nu skal der bevægelse på hajen. Derfor skal du markere den (d).
5. Nu skal du lave din programmering af hajen ved at trække elementer fra venstre side ind i det tomme felt. Allerførst skal du fortælle, hvad der skal ske når du starter spillet. Derfor vælges knappen med det grønne flag

6. Nu skal du finde den kode, der får hajen til at følge musen.

Nu skal fisken programmeres til at forsvinde når du rammer den.
7. Klik på fisken, og find nedenstående kode, og sæt den ind i det tomme felt.

8. Når du klikker på den grønne knap, skulle hajen gerne følge musen, og fisken forsvinder når hajen rammer den.
Snak med sidemakkeren om, hvad de forskellige blokke / kodestumper gør.
Nu er grundspillet færdigt, men der er naturligvis mange ting, der kan ændres, forbedres og tilføjes.
9. Sørg for at både hajen og fisken kun er halv størrelse når der klikkes på det grønne flag (50 %)
10. Det er vigtigt i et spil, at man skal tælle score. Lav en variabel, og kald den “Score”. Det er vigtigt at den gælder for alle sprites.
11. På hajen: Sæt scoren til 0 når du klikker på flaget.
12. På fisken: Sørg for at scoren ændres med én når hajen rammer fisken.
13. Sæt en tilfældighed på placering af fisken.

14. Når du har tjekket at det virker, kan du duplikere fisken, så der er mange flere fisk.
Nu har du lavet et spil, hvor man kan lave en score. Nu skal du tilføje noget, der gør at hajen også kan dø. Dvs. at du kan tabe spillet.
Du kan også tegne dine egne “Sprites”. Både som spilfigurer og som baggrund.