For at kunne vælge tilfældigt, skal biblioteket “random” indlæses.
Dernæst skal der besluttes, hvor mange gange der skal spilles. Dette bruges variablen “point_start” til.
Antal point sættes til 0, og stiger med én, hver gang man vinder.
import random
point_start = 3
point = 0
for i in range(point_start):
liste = ["sten", "saks", "papir"]
modstand = random.choice(liste)
For selve spillet, skal der bruges en masse “if” og regneoperatorer til at vurdere om man vinder over computeren (random)
Starten af mit spil ser sådan ud:
# sten, saks, papir
import random
point_start = 3
point = 0
for i in range(point_start):
liste = ["sten", "saks", "papir"]
modstand = random.choice(liste)
print()
print("Sten, saks eller papir.")
valg = input("Vælg...")
Nu får du gemt dit første valg i variablen “valg”. Hvad skal der ske med den?
Du skal bruge: “if”, “elif”, “else”, og selvfølgelig “print”